کد مطلب:33668 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین در شرح نامه ی امیرالمومنین (ع) به فرزندشان بودیم و به این عبارت رسیده بودیم كه: در آثار و اخبار گذشتگان سیر كن و ببین كه چه كردند، كجا بودند و به كجا رفتند. خواهی دید كه از میان دوستان به دار غربت شتافتند و خواهی دید كه چیزی نمانده است كه تو نیز یكی از آنان شوی. بنابراین: فاصلح مثواك و لا تبع آخرتك بدنیاك ودع القول فیما لا تعرف و الخطاب فیما لم تكلف. و امسك عن طریق اذا خفت ضلالته [صفحه 242] فان الكف عند حیره الضلال خیر من ركوب الاهوال. و امر بالمعروف تكن من اهله و انكر المنكر بیدك و لسانك و باین من فعله بجهدك. و جاهد فی الله حق جهاده و لا تاخذك فی الله لومه لائم: در پی نیكو كردن منزلگاه آن جهانی خود باش و آخرت خود را به دنیا مفروش درباره ی چیزی كه نمی دانی سخن مگو و در مورد امری كه وظیفه نداری دخالت مكن و درباره ی آن نیز سخن مگو. به راهی كه می ترسی در آن گمراه شوی، پا مگذار. وارد نشدن به بی راهه بهتر از افتادن به ورطه ی هلاكت است. امر به معروف كن تا خود از اهل معروف باشی و از نیكان گردی و با دست و زبان از كار منكر پیشگیری كن. از هر كس كه زشتكار است به قوت دوری بگزین. آنچنان مجاهدت كن كه شایسته ی جهاد الهی است و از ملامت هیچ ملامتگری مترس و قدم واپس مگذار. همچنانكه مشاهده می شود، در این عبارات، دو نكته ی مهم وجود دارد: یكی پرهیز از اموری كه به آدمی مربوط نیست یا انسان نسبت به آن علم و آگاهی ندارد. دوم امر به معروف و نهی از منكر كه از مراتب جهاد در راه خداوند است.
درس یازدهم 69/2/21
صفحه 242.
درباره آنچه نمی دانی سخن مگو
كسی نمی تواند و نمی باید دیگران را با زور به سكوت فرمان دهد
عصر حاضر مروج پر گویی است
رشد تكنیك با رشد اندیشه و با تولید سخن نیكو متناسب نیست
حق در صحنه تضارب آراء آشكار می شود، اما نباید اجازه داد كه حق در غبار مناقشات و تضاربها گم شود
حق در انحصار قوم خاصی نیست
قناعت در خواندن و شنیدن
فرمان شریعت در خصوص قناعت در آموختن علوم عملی
قناعت در علوم نظری هم فرض است
پرهیز از اموری كه در آنها خوف به بیراهه افتادن است
استفاده از تجارب دیگران و درس گرفتن از تاریخ
تحلیل امام علی از مساله جانشینی پیامبر